Ziekte van Perthes

U bevindt zich hier: Orthopedie Ľ Heup Ľ Ziekte van Perthes

Wat is de Ziekte van Perthes

De Ziekte van Perthes is een aandoening waarbij de bloedvoorziening naar de kop van het dijbeenbot (de heup) gedurende enige tijd is gestopt. Het bot zal dan afsterven. Het dode bot wordt door het lichaam opgenomen (resorptiefase) en tegelijkertijd wordt het bot weer opgebouwd (herstelfase). In deze fases is het bot verzwakt en zal het kunnen inzakken, zodat de mooie ronde vorm van de heupkop verloren gaat (collapsfase).

Perthes rechter heup. Kleine breuklijn in de kop te zien op de 'kikker-opname'

Geschiedenis van de Ziekte van Perthes

De ziekte van Perthes werd in 1910 eigenlijk gelijktijdig ontdekt door de doktoren Legg in Engeland, Calvé in Frankrijk en Perthes in Duitsland. Door de ontdekking en het algemene gebruik van Röntgenstraling om fotoís te maken enkele jaren tevoren (1895) konden vele ziektebeelden gelijktijdig op verschillende plaatsen worden ontdekt.

Wat is de oorzaak van deze doorbloedingsstoornis

Vroeger dacht men aan herhaalde blessures van de heup. Tegenwoordig zijn er toch meer aanwijzingen dat er stoornissen zijn in de bloedstolling en met name in de natuurlijke afbraak van bloedstolseltjes. Het bloed is dus wat dikker. Verder zouden er mogelijk ook kleine verstoringen in de hormoonhuishouding een rol spelen.

Wie krijgen de Ziekte van Perthes

Het betreft vaker jongens dan meisjes. Meestal treden de klachten tussen het 4e en 10e jaar op.

Wat zijn de klachten

Meestal klagen kinderen met een heupprobleem over pijn in de knie (!). Bij het lopen zal opvallen dat ze manken. Bij het onderzoek valt vooral op de beperking van de functie van de heup en met name kan de heup niet goed naar binnen worden gedraaid.

Lees verder over onderzoek en behandeling van de Ziekte van Perthes

(Advertentie)

(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina