Heupkopnecrose

Wat is osteonecrose van de heupkop

Osteonecrose (osteo = bot, necrose = afsterven van weefsel) van de heup is een aandoening die kan leiden tot het in inzakken van de kop van het heupgewricht. Door een aantal factoren kan de bloedvoorziening naar de heupkop stagneren, waardoor een stukje (segment) afsterft. Op zich blijft de kop zijn sterkte behouden, totdat het lichaam het dode bot gaat opruimen en vervangen door nieuw bot. In deze fase wordt het segment zwakker en kan onder invloed van belasting inzakken

Dus meestal gaat niet de hele heup dood, maar slechts een segment ervan. Zie ook de Ziekte van Perthes bij kinderen.

Oorzaken

Een van de bekendste oorzaken van heupkopnecrose is op basis van prednisongebruik. Bijvoorbeeld gegeven voor astma, ziektes van het immuunsysteem of ernstige reuma. Het kan ook ontstaan na een breuk van de heup in de hals net onder de heupkop, hierbij beschadigen de bloedvaatjes naar de heupkop.

De leeftijd waarop het gebeurt is meestal tussen de 20 en 50. Alcoholisme is ook een risicoverhogende factor.

Gevolgen

Onderzoek en behandeling

Zoals bij elk onderzoek zal er eerst een aantal vragen worden gesteld over uw klacht (anamnese) en zaken als vroegere ziektes en medicijn gebruik, ook in het verleden. Daarna volgt een onderzoek van de beweeglijkheid van de gewrichten. Vooral het naar binnen draaien van de heup zal niet lukken bij een ingezakte heupkop.

Als aanvullende onderzoekingen worden röntgenfoto’s gemaakt. Als aanvulling kan een botscan informatie geven over de bloedvoorziening van de heupkop. Een MRI-scan is een zeer nauwkeurig onderzoek dat met name ook het stadium van de ziekte aan kan tonen.

Behandeling als de heupkop nog niet al te ver ingezakt is

Als het proces nog niet al te ver is, kan men proberen het dode stuk weer opnieuw op te laten bouwen (opnieuw laten groeien). Dit kan middels het opvullen met nieuw bot uit het bekken, door gaatjes te boren voor een betere doorbloeding en soms door het plaatsen in de slechte plek van een stuk bot waar de bloedvaten nog aan zitten.

Behandeling als de heupkop reeds ingezakt is

Is de heupkop reeds ingezakt, dan is vaak de beste optie (mogelijkheid) om de heup te vernieuwen en een kunstheup te plaatsen. Zie kunstheup. Soms kan het slechte stuk weggedraaid worden uit de belasting door een standsverandering van de heupkop (een heuposteotomie).

De uiteindelijke behandeling hangt dus af van het stadium waarin de aandoening verkeert. –>