Home > Nieuwe Japanse behandelmethode knieartrose

Nieuwe Japanse behandelmethode knieartrose

Het Erasmus MC in Rotterdam gaat onderzoeken of een nieuwe behandeling voor knieartrose uit Japan voor langere tijd pijnverlichting geeft. De ervaringen in Japan zijn dat patiënten zo’n twee tot vier jaar na de behandeling geen pijn meer hebben en hun knie goed kunnen gebruiken. Het effect van de behandeling wordt nu op verschillende plekken in de wereld onderzocht.

Bestaande behandelmethoden

De nieuwe behandelvorm is bedoeld voor mensen die geen of te weinig profijt hebben van de huidige behandelmethoden en voor wie gewichtsafname de knieklachten eveneens niet verlicht. Het gaat om patiënten die nog niet in aanmerking komen voor een prothese, omdat zij daar bijvoorbeeld te jong voor zijn. Protheses hebben namelijk maar een beperkte levensduur. In de nieuwe behandeling krijgen patiënten via een bloedvat in de lies een katheter naar de knie aangelegd. Microscopisch kleine, plastic balletjes stoppen langs deze weg de haarvaatjes af, die de pijn veroorzaken. Er werd lange tijd gedacht dat artrose puur de slijtage van het kraakbeen betrof. Inmiddels is bekend dat het een ziekteproces in het hele kniegewricht is. Door de ontsteking maakt het lichaam bloedvaten aan, die de ontsteking voeden. Bovendien ontstaan naast de bloedvaten zenuwen. Het idee van de nieuwe behandeling is, dat als je de kleine bloedvaten afsluit, de ontsteking geen voeding meer krijgt en de zenuwen ook afsterven.

700.000 patiënten

Artrose is een enorm probleem in ons land, in 2018 kregen bijna 700.000 mensen deze diagnose. Vaak kunnen mensen goed geholpen worden met pijnstilling of oefentherapie. Maar er zijn ook patiënten die hier niet of onvoldoende baat bij hebben. Er wordt dan ook volop naar nieuwe vormen van behandeling gezocht. Uit eerder onderzoek bleek al dat radiotherapie niet effectief is bij knieartrose. Daarbij is het voor veel mensen ook belangrijk dat de behandeling vergoed wordt. Zorgverzekeringen vergelijken is, voor mensen met lastiger te behandelen klachten vaak een noodzaak. Onderzoek naar de effectiviteit van behandelingen, zou bij kunnen dragen aan de kans op vergoeding. Zorgverzekeringen vergelijken is hoe dan ook de moeite waard voor mensen met langdurige knieklachten.

Onderzoek

Om zeker te weten of de behandeling werkt, voert het Erasmus MC onderzoek uit met 58 patiënten. Een deel van de mensen krijgt de nieuwe behandeling en een ander deel een placecobehandeling. De patiënten zelf weten niet welke behandeling ze krijgen. Alle deelnemers worden uitvoerig onderzocht en gemonitord. Het is mogelijk dat mensen, die alleen een placebo toegediend krijgen, zich ook beter gaan voelen. Maar de onderzoekers hopen natuurlijk dat het overduidelijk zal zijn, dat vooral de nieuwe behandeling werkt. De studie wordt uitgevoerd in samenwerking met orthopeden van het Spijkenisse Medisch Centrum, het Ikazia Ziekenhuis, het Maasstad Ziekenhuis en het IJsselland Ziekenhuis.