Bunion van de teen

Bij de grote (en ook de kleine) teen zit het bot vlak onder de huid. Omdat de huid soepel over het gewricht moet kunnen glijden, zit er een holte met slijmerig vocht tussen de huid en het gewricht, de zogenaamde slijmbeurs.

Een bunion is nu een geïrriteerde of ontstoken zwelling aan de basis van de grote teen. De zwelling ontstaat door verdikking van het bot (A – zie plaatje) en het onderhuidse weefsel. Ook is vaak de onderhuidse slijmbeurs (B – zie plaatje) opgezet.

Wat is de oorzaak?

Door het dragen van bijvoorbeeld een te smalle schoen, raakt het gewricht van de grote teen bekneld en geïrriteerd. Dit kan op den duur leiden tot een chronische zwelling van het beknelde weefsel. Er ontstaat dan een bunion en soms een blijvende kromstand van de teen.

Sommige mensen hebben van nature een brede voorvoet (‘spreidvoet’) welke meer kans geeft op het krijgen van deze aandoening.

Bij oudere mensen kan een kromstand van de grote teen optreden door slijtage in het gewricht. Door deze slijtage verbreden de botten van het gewricht zich, steken uit en geven zo een chronische druk en irritatie.

Wat zijn de klachten?

De aandoening kan zowel aan één als aan beide voeten voorkomen. Het geeft pijnklachten aan het uitstekende botstuk aan de basis van de grote teen. Soms kan het gehele gewricht ontstoken raken. Vaak zal de patiënt beter op blote voeten dan in schoenen kunnen lopen.

Hoe wordt de diagnose bunion gesteld?

Voor een juiste diagnose is alleen lichamelijk onderzoek voldoende. Vaak wordt ook een röntgenfoto gemaakt. Behalve het kunnen vaststellen van eventuele slijtage in het gewricht, is op een foto ook beter de oorzaak en mechanische achtergrond van de standsafwijking te beoordelen.

Lees verder over de behandeling van een bunion